Met dit bericht informeren wij u over een belangrijke verandering binnen Vraagelkaar. Aan het einde van 2025 ronden wij onze matchingactiviteiten af. Dit betekent dat de Vraagelkaarcafés, de Gelukscarrousel en ons online matchingsplatform stoppen. Vraagelkaar blijft in de toekomst wel samen met partners workshops en trainingen aanbieden. Hoe dat er precies uit gaat zien, wordt later bekend.
Vraagelkaar begon in 2012 met het idee van Janet Turkstra om mensen te verbinden voor vriendschap en steun. Zodat er voor iedereen iemand is waarmee je leuke dingen kunt doen en die er voor je is als dat nodig is. Ruim 16.000 mensen zochten vriendschap of een fijne buur via onze website. We hebben meer dan 15.000 matches gemaakt. Wij waren getuige hoe een kopje koffie leidde tot warme vriendschappen waarbij vriendinnen de moed erin hielden als iemand kanker kreeg of elkaar in huis namen na een operatie om aan te sterken, 90-jarigen hun beste vriend ooit ontmoeten en vriendschappen zelfs tot een huwelijk leidden.
Vraagelkaar heeft duizenden sprankjes verspreid en het verschil gemaakt in het leven van velen. Veel deelnemers ervaren door de trainingen en (werk)boeken persoonlijke groei die ze niet voor mogelijk hadden gehouden. Zoals een lid treffend verwoordde: “Ik wou dat ik dit 20 jaar eerder had geweten, dat had me veel gedoe in mijn leven bespaard.”
Dat we dat konden doen, is mede dankzij jullie. Dankzij fondsen zoals het Oranje Fonds, Fonds 1818, Stichting RCOAK, Fonds Sluyterman van Loo en gemeenten als Den Haag, Dronten, Lelystad, Ooststellingwerf, Appingedam en Loppersum. Dankzij warme partnerschappen met sociaal bevlogen organisaties in het hele land. Dankzij jullie vertrouwen, steun en het gezamenlijke geloof dat mensen die zich verbinden elkaar écht verder helpen met vriendschap, een luisterend oor en praktische steun. Daar willen we jullie uit de grond van ons hart voor bedanken.
Waarom Vraagelkaar stopt in de huidige vorm? Het is steeds moeilijker om inwoners goed te kunnen verbinden via de telefoon en de website. We willen kwetsbare inwoners, onze medewerkers, coaches en vrijwilligers het allerbeste bieden. Er is tijd, aandacht én nabijheid nodig om hen goed te kunnen ondersteunen in het aangaan en onderhouden van vriendschap. Ook helpt het niet dat Janet al 5,5 jaar Long COVID heeft.
Vraagelkaar blijft beschikbaar voor het ondersteunen van jullie als partners met onze kennis en unieke methodiek, bijvoorbeeld via ondersteuning en scholing van professionals en vrijwilligers. Over de verdere uitwerking en planning informeren wij zodra daar meer duidelijkheid over is.
Warme groet namens Vraagelkaar team,
Hans Rothweiler – directeur
Janet Turkstra – oprichter